onsdag 1 augusti 2012

Syster Gnutta och Ordningsmannen Texas

Syster Gnutta aka Prinsessan aka Tyra, alltid på språng
Tyra har många namn: Tyran, Myran, Flygmyran, Prinsessan Tyra, Insessan - och så kallar vi henne "Syster Gnutta" ibland. Texas har såklart många namn han med, såsom: Limpmackan, min Sockerplast, Kalaskringlan, Mattes Kanelbulle - men mest använder vi Ordningsmannen - för det är det han är, en ordningsman (hund). Han håller koll på huset, flocken och gatan - i stort. När det kommer till varje enskild flock-människas hälsa så är det Tyran som håller koll, eller rättare sagt "Syster Gnutta" håller koll. 
Igår hade jag vansinngt ont i min ena axel. Jag gillar inte att gnälla, så jag försöker bita ihop och vara så "vanlig" som möjligt. Syster Gnutta uppmärksammar det direkt - hon undersöker mina öron, mina ögon, näsan och min mun. Hennes varsamma fnys värmer mig ända in i själen. Texas kollar mig också, men inte alls lika länge - han nöjer sig med en snabbcheck och en liten lätt är-du-ok-knuff, sen återgår han till sin hålla-koll-på-bygget roll.
Under kvällen kommer Tyran lunkandes och puffar på mig lite, hon puffar och när jag säger "hej Tyra" så viftar hon så mycket på svansen att jag tror att hon ska välta.
Med en eller två Kerry Blue Terriers känner man sig alltid ompysslad. Man mår så mycket bättre, så mycket bättre.
Jag går och lägger mig tidigt - resten av familjen är kvar uppe. Ordningsmannen Texas har full koll på bygget.
Tyra tittar till mig. Hon sitter på golvet och lägger sin haka på sängkanten. Jag hör hennes svans vifta mot golvet. Hon vet att hon inte får vara i sängen utan lov - så jag säger "varsågod" och hon hoppar upp. Efter ännu en av Syster Gnuttas öron-ögon-näsa-mun-undersökningar lägger hon sig försiktigt nära, nära mig och suckar tungt.
Så somnar vi, Prinsessan och jag.
Bästa sällskapet.

1 kommentar:

mamma sa...

Förstår precis!!